آموزشگاه موسيقي پيمان
www.peyman-music.com
يک گروه کُرال يا گروه همسرايان، گروهي موسيقيايي متشکل از خوانندگان است. البته بايد در نظر داشت موسيقي کرال، به قطعاتي گفته ميشود که براي اجراي چنين گروهي نوشته ميشود. به گروهي از خوانندگان که اجراي گروهي دارند، گروه کر يا گروه همسرايان گفته ميشود. اصطلاح گروه کر غالبا به گروههاي وابسته به کليسا اطلاق ميشود؛ (فارغ از اين که جزء اعضاي اصلي گروه کر هستند يا نه)، و دسته دوم به گروههايي اشاره دارد که در سالنهاي کنسرت يا تئاتر به اجرا ميپردازند. البته اين تفاوت چندان سخت*****رانه نيست. اصطلاح "کر" در شکلي ديگر به معناي زيرمجموعهاي از اجراي دستهجمعي به کار ميرود. بدينترتيب ممکن است به عباراتي مانند "کر سازهاي بادي-چوبيِ" ارکستر، يا "کرهاي" گوناگون مجموعهاي از صداها يا سازها در ساختهاي پليکرال بربخوريم. در اوراتوريوهاو مسهاي معمول سدههاي هجدهم تا بيست و يکم، از واژه گروه کر يا همسرايان براي نشان دادن وجود بيش از يک خواننده در هر بخش براي مقايسه با کوارتت تکخوانهايي نيز که در اين کارها وجود دارد، به کار ميرفته و ميرود.
رهبري گروه هاي کر:
رهبري گروههاي کر غالبا توسط يک رهبر ارکستر يا کُرمايْستِر (رهبر گروه کر) انجام مي*****رد. اغلب گروههاي کر شامل چهار بخش هستند تا خواندن را در هارموني چهاربخشي انجام دهند. اگرچه در صورتي که خوانندههايي براي خواندن بخشهاي بيشتر وجود داشته باشد، هيچگونه محدوديتي در تعداد بخشهاي ممکن وجود ندارد. به عنوان مثال، توماس تاليس موتتي ۴۰ بخشي با نام Spem in aliumبراي هشت گروه کر با پنج صدا براي هر گروه نوشت؛ و يا قطعه Stabat Mater اثر کشيشتف پندرتسکي، براي سه گروه کر با ۱۶ صدا براي هر گروه نوشته شده است؛ يعني در مجموع ۴۸ بخش. علاوه بر چهار بخش، سه، پنج، شش و هشت بخش از معمول ترين تعداد بخشها در يک گروه کر هستند. گروههاي کر هم توانايي خواندن با همراهي ساز را دارند و هم بدون آن. آواز بدون آکومپانيمان، آواز آکاپلا نام دارد (اگرچه هيئت مديره انجمن کرال آمريکا (ACDA) اين نوع استفاده از آکاپلا را به معناي عدم همراهي مناسب نميداند، چرا که آکاپلا اشاره به آوازي دارد که در "کليساها" اجرا ميشود و امروزه آواز بدون همراهي موسيقيايي بيشتر حالتي سکولار و غيرمذهبي دارد). سازهاي همراهيکننده گروه کر ميتوانند گستره بسيار متفاوتي داشته باشند؛ از يک ساز گرفته تا يک ارکستر کامل. براي تمرينات گروه کر معمولا از يک پيانو يا ارگ استفاده ميشود، حتي اگر سازهاي متفاوتي براي اجرا در نظر گرفته شده باشد و يا گروه کر در حال تمرين قطعات بدون ساز باشد.
انواع گروههاي کر
گروههاي کر مختلط (صداهاي مردان و زنان). اين نوع را ميتوان معمولترين گروه کر دانست که معمولا شامل چهار صداي سوپرانو، آلتو، تنور و باس است که غالبا از آن با شکل مخفف SATBياد ميکنند. بيشتر اوقات يک يا دو صدا به دو گروه تقسيم ميشود؛ به عنوان مثال زماني SSAATTBBداريم که هر صدا به دو بخش تقسيم شود و SATBSATBهنگامي پيش ميآيد که گروه کر به دو گروه چهاربخشي نيمه مستقل تقسيم شده باشد. گهگاه صداي باريتون نيز مورد استفاده قرار مي*****رد که در اين صورت آن بخش توسط باسهايي که توانايي اجراي محدوده فراتر از باس را دارند اجرا ميشود (و آن را به شکل SATBarBنشان ميدهند). در گروههاي کر کوچکتر که مردان کمتري در اجرا شرکت دارند، با تنظيمي متفاوت متشکل از بخشهاي: سوپرانو، آلتو و باريتون (SAB)، گروه اندک مردان ميتوانند تنها در يک بخش به خوبي نقش باسها و تنورها را بر عهده *****رند.
گروه کر مردان، متشکل از صداهاي SATBهمانند آنچه در گروه کر مختلط وجود دارد، با اين تفاوت که پسران بخش بالايي را ميخوانند (که آنها را تريبل يا سوپرانوي پسرانه[ميخوانند) و مردان نيز بخش آلتو را به شکل فالستو ميخوانند که به اين نوع صدا کنترتنورميگويند. اين شکل از گروه کر معمولا در کليساي جامع انگليس يافت ميشود.
گروه کر زنان، که معمولا شامل دو بخش از صداهاي سوپرانو و آلتو است که غالبا با شکل کوتاهشدهي SSAAنشان داده ميشود. و يا ممکن است گروه شامل سوپرانو I، سوپرانو IIو آلتو باشد که در آنصورت SSAخوانده ميشود.
گروه کر مردانيا همسرايان مرد، که معمولا از دو تنور، يک باريتون و يک باس تشکيل ميشود، که غالبا آن را به شکل TTBBنمايش مي دهند (و يا ATBB، در صورتي که بخش بالايي در محدوده صدايي آلتو به شکل فالستو خوانده شود. ممکن است فرم ATBBدر بعضي از آثار موسيقيايي کوارتت باربرشاپ مشاهده شود).
گروه کر بچهها که غالبا دوبخشي (SA) و سه بخشي (SSA) است و گاهي صداهاي بيشتري نيز دارد. اين شامل گروههاي کر پسران نيز ميشود.
گروههاي کر را بر پايه نهادي که گروه در آنجا به فعاليت ميپردازد نيز، دستهبندي ميکنند:
گروههاي کر کليسا
گروههاي کر دانشگاهي و دانشکدهاي
گروههاي کر جمعي (متشکل از کودکان يا بزرگسالان)
گروههاي کر حرفهاي مستقل، (مانند: گروه Anúna) و يا گروههاي با پشتيباني دولت (مانند: خوانندگان BBC، گروه ملي کر مجلسي ايرلند، گروه کر مجلسي کانادا، گروه کر راديو سوئد)
گروههاي کر مدرسهاي
گروههاي کر اشارهگر (متشکل از اعضاي ناشنوا يا شنوا) که از زبان اشاره به جاي صدا استفاده ميکنند.
گروههاي کر ترکيبي آوازي و اشارهگر که هم از زبان اشاره و هم آواز استفاده ميکنند و براي هدايت گروه از مربي حرکات و مدير موسيقي کمک گرفته ميشود.
برخي از گروههاي کر را بر اساس موسيقياي که اجرا مينمايند، دستهبندي ميکنند، مانند:
گروه هاي کر سمفونيک
گروههاي کر باخ
گروههاي کر جز آوازي
گروههاي کر نمايشي که اعضاي گروه در آن ميرقصند و ميخوانند، که غالبا تا حدي شبيه به اجراهاي موزيکال است.
گروههاي کر Gospel
آرايش اعضا بر روي صحنه:
درباره چگون***** آرايش بخشهاي مختلف اعضاي گروه کر بر روي صحنه، مکتبهاي فکري گوناگوني وجود دارد. در گروههاي کر سمفونيک، معمول است گروه در پشت ارکستر، مطابق با چيدمان استاندارد گروه سازهاي زهي، يعني از زيرترين تا بم ترين صدا و از چپ به راست قرار *****رند. هرچند اين چينش به هيچ وجه جهانشمول نيست. در قطعاتي که پيانو ساز همراهيکننده است و يا آواز آکاپلا، به طور معمول مردان در قسمت عقب و زنان جلوي آنها قرار مي*****رند. البته برخي از رهبران ترجيح ميدهند باسها پشت سر سوپرانوها قرار *****رند، با اين استدلال که صداهاي بيروني بايد يکديگر را تعديل کنند.
در گروههاي کر حرفهايتر، غالبا تمام گروههاي صدايي به صورت مختلط قرار مي*****رند. طرفداران اين شيوه، علت استفاده از آن را در اين نکته ميدانند که هر خواننده در گروه ميتواند آسانتر صداي ديگر اعضا را شنيده و صداي خود را با آنان وفق دهد، ولي در اين صورت از هر خواننده انتظار ميرود کمتر به ديگر اعضاي بخش خود وابسته باشد. مخالفان اين روش اعتقاد دارند با اين آرايش تفکيک مکاني هر خط صدا از بين رفته که خود يک ويژ***** ارزشمند براي شنوندگان به شمار ميآيد. از سوي ديگر اين کار باعث حذف رزونانس محلي شده که کاهش حجم موثر گروه کر را در پي دارد.
در آثار موسيقيايي که دو يا چند گروه کر در آن شرکت دارند، معمولا اعضاي هر گروه کر با يکديگر هستند، و گاهي به شکلي معنيدار از يکديگر جدا ميگردند؛ به ويژه در اجراهاي موسيقي قرن شانزدهم. برخي از آهنگسازان عقيده دارند که گروههاي کر حتما بايد از هم تفکيک شوند؛ مانند رکوئيم جنگ اثر: بنجامين بريتن. در اين ميان، فاصله خوانندگان از يکديگر نيز مورد توجه بوده است. مطالعات صورتگرفته در اين زمينه نشان دادهاند نه تنها آرايش حقيقي، بلکه مقدار فضاي پهلويي و فرا*****ر، دريافت صدا را براي آوازخوانان و شنوندگان تحت تاثير قرار ميدهد.
مهارتهاي مورد نياز خوانندگان گروه کر:
خوانندههاي گروه کر از نظر تواناييها و اجراهايشان بسيار متفاوتند. بهترين خوانندههاي يک گروه کر (در مقايسه با ديگر اعضا) از مهارتهاي زير برخوردارند:
دقت در خواندن نت خواسته شده (با زير وبم درست و ژوست)، به همراه تمبر (رنگ) صدايي که مکمل ديگر خواننگان باشد؛
دقت در خواندن با حجم کنترلشده صدا که با نشانههاي ديناميکي مشخصشده در برگه نت يا تعيينشده توسط رهبر، و پرهيز از خواندن با صداي بلند که به شکل محسوسي به عنوان صدايي انفرادي از ميان بخش خود شنيده شود؛
ديدخواني بسيار روان؛
دقت در خواندن و تلفظ و رعابت سبک تلفظي که مربي زبان تعيين کرده است، در هر زباني که ميخواهد باشد. اين مورد شامل: بيان صحيح، زمان بندي درست واکه (مصوت) هاي ساده و مرکب و قراردهي درست صامت ها؛
درک و تفسير موسيقي و بازتاب آن درک در توليد صدايي آن اثر؛
کاملا آماده و گوشبهزنگ بودن براي مدتي طولاني، و نظارت دقيق بر آنچه در جلسه تمرين يا اجرا ميگذرد؛
نظارت هر فرد بر چگون***** خواندن خود، يافتن اشتباهات و تلاش براي تصحيح آنها به مرور زمان؛
پذيرش راهنمايي و پيشنهادهاي ديگر اعضاي گروه به نفع کل گروه، حتي هنگامي که خواننده از نظر زيباييشناسي با آن نکات موافق نيست؛
ارائه صدايي سالم و خوشايند با به کار*****ري شگردهاي مناسب آوازي؛
خواندن با استفاده از مصوتها و رديابي صداها براي انطباق با گروه؛
در اين ميان، خوانندگاني که گوش مطلق دارند هنوز نيازمند مهارتهاي ديگري هستند؛ از جمله: خواندن قطعه در گامي متفاوت از گام اصلي قطعه؛ چرا که گروههاي کر معمولا قطعات را در حالت ترنسپوزشده مي خوانند؛ هماهن***** با گروه، حتي در مواردي که گروه به صورت نامحسوسي از فرکانس مرجع تغيير تناليته ميدهد؛ دادن گام يا نواک آغازين به گروه که قطعه با آن آغاز ميشود، که معمولا در قطعات بدون همراهي روي ميدهد.
تهران ميدان تجريش ابتداي خيابان وليعصر روبروي قنادي لادن طبقه بالاي پيانو پل طبقه سوم
تلفن : 02122702823
02122754781
فکس : 02122704641
همراه : 09125096653
پست الکترونيک :
ghadiripeyman@ymail.com
amoozeshgahpeyman@gmail.com
www.peyman-music.com
نواختن ساز را حرفه اي روان و خصوصي فرا ب*****ريد,*****تارکلاسيک,پاپ(ريتم نوازي,آکوردسازي,آکورد*****ري,آرپژ,ملودي نوازي,آوازپاپ,سلفژ وهمنوازي)پيانومقدماتي(نت ...
نوازندگي را از سن 10 سالگي با ساز تنبک آغاز کرد و زير نظر اساتيدي چون مهران امير اصلاني، کامبيز گنجه اي، پژمان حدادي و ارژنگ کامکار به فراگيري آن پرداخت. و از سال 1385 ...
فارغ التحصيل کارشناسي نوازندگي ويلن از دانشگاه هنر - از 8 سالگي با موسيقي ارف آشنا شد و سپس به فراگيري ويلن نزد آقايان ارسلان کامکار، مازيار ظهيرالديني، ابراهيم لطفي ...
سعيد خيرخواه موسيقي را از 13 سالگي با ساز ارگ آغاز کرد. پس از آن زير نظر کلارا بوکوچوا و آلکس هاوانسيان پيانو را ادامه داد. وي تئوري موسيقي و مباني آهنگسازي را زير نظر ...
از 9 سالگي فراگيري ساز سه تار را نزد جلال ذوالفنون و مسعود شعاري آغاز کرد. با ورود به دانشکده موسيقي زير نظر محمدرضا ابراهيمي و محمد فيروزي به نوازندگي عود پرداخت و ...
فارغ التحصيل رشته نوازندگي سنتور در مقطع کارشناسي ارشد از دانشگاه هنرنوازندگي سنتور را نزد آقايان سجادي فر و ثابت آغاز و براي تکميل دوره هاي عالي زير نظر اردوان ...
کارشناسي نوازندگي موسيقي جهاني دانشکده ي موسيقي دانشگاه هنرتهرانموسيقي را از سال 1379 و با نوازندگي ساز گيتار نزد افشين ضياييان اغاز نمود سپس نزد پويا محمودي به ...
فارغ التحصيل هنرستان موسيقي و کارشناس موسيقي. ويلنسل را در سن 12 سالگي نزد کريم قرباني و سپس آيدين احمدي نژاد فراگرفت. وي در مستر کلاسهاي آرام تالاليان شرکت داشته است ...
فرشاد بياتموسيقي را ابتدا با ساز گيتار آغاز کرده و بعد از 2 سال شروع به يادگيري پيانو با حميد پناهي نموده است و در کنار آن به آموزش آواز کلاسيک و سلفژ زير نظر حميد ...
درج آگهي در سايت ایرانیان تجارت رايگان است و هیچ گونه مسئوليتی در قبال آگهی ها بر عهده این سایت نمی باشد و فعاليتهاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است